10. 11. 2019

Urban Market – „O tom ako vznikol, ako rástol a ako sa dostal do puberty.“

Predslov

Rozhodol som sa písať. Otváram fľašu červeného vína. Dornfelder. Oproti z Viechy. Mám pocit, že potom mi to viac ide. Ja nepíšem. Občas sa s textom trápim. Vrcholom je, keď musím napísať status na Facebooku a mne to trvá asi tak dlho, ako spraviť fotku v roku 1826. Ale to je iný prípad.  Aj tak málo píšem. V rádiu mi vraveli, že keď budem písať, tak mám používať jednoduché vety. Vraj sa mi to bude lepšie čítať a čítať to po sebe budem musieť. Ale aj ty. Rozhodol som sa vám tykať. Je to vraj viac osobné. Tento text bude o Urban Markete a mal by byť osobný. Nie je to poviedka, memoár a ani neviem, či by som vedel „zaškatuľkovať“ tento spôsob písania. Je to text o Urban Markete.  O tom ako vznikol, ako rástol, ako sa dostal do puberty. Dnes oslavuje. 10. výročie je dôvod prečo tieto roky zhrnúť do jedného textu. Cítim sa trochu „vínný“, lebo tá fľaša už bola druhá a taký je aj tento predslov. Ale poďme k tomu podstatnému. 

Text: Martin Brix


Epizóda 1: Začiatok

Celé sa to začalo malým podujatím v Unique Clube v Mlynskej Doline (*10.4.2010).  Alebo ešte skôr? V roku 2010 sme sa inšpirovali handmade trhom v priestoroch A4 – nultý priestor, ktorý v tej dobe sídlil ešte v Dome Umenia na Námestí SNP. Ja a Gashtan, „prevádzkári“ online platformy obchod.hip-hop.sk, sme sa rozhodli ponúknuť lokálnu „urban“ hudbu a módu, ktorú sme predávali v našom „šope“ na tomto podujatí. Atmosféra super.  Ľudia super. No v obklopení ručných výrobkov sme „prd“ predali. Tak sme sa rozhodli skúsiť spraviť vlastný „urban“ market. A tak to celé začalo.

Spring Urban Market. Ako na plagáte stálo: „Nájdete u nás všetko čo súvisí so životným štýlom mestskej mládeže. Od šperkov, cez hudbu, design a street wear, secondhand, vintage, accessories, handmade, až po odznaky a nálepky. “Niečo sa zmenilo, niečo ostalo. Zmenilo sa to, že na plagátoch už nemáme takéto košaté texty. Urban Market nie je už len o mestskej mládeži a už neponúkame odznaky a nálepky ako dôvod prečo prísť. Čo ostalo je, že stále chceme, aby dobré veci bolo viac vidieť, aby lokálna mestská tvorba dostala priestor na prezentáciu, aby sme boli opäť offline a aby návštevník mohol pri sprievodnom programe kvalitne stráviť svoj voľný čas. Urban = Mesto, tu sme vyrastali, žijeme a tvoríme. Na prvom Urban Markete sme napriek všetkému boli stále viac farební, hraví, veselí, a stále veľmi handmade. Ale kolotoč sa roztočil a bola to skvelá jazda. Tak sme si povedali, že to nebude len jedna jazda.

Po jari nasledovalo leto. „Festival Suchoty, Buket, Bolehlav, Zvukolam, Festival duševného zdravia, Kazeťák či Festival Jozefa Golonku“ píše mi Ďuro esemesku. „Ako by sa mal volať nový festival v Pezinku?“. Vtedy mi skôr napadlo, čo by na ňom mohlo byť.  Urban Market! Predstavujem koncept pri fľaške (vtedy asi vodky) pod Štúrakom na jednom z tradičných architektonických „workshopov“. Festival síce nedostal ani jedno z navrhovaných mien a dokonca ani raz nebol v Pezinku, ale ešte v to leto sme to dali. Urban Market bol na festivale Grape. Už vtedy prvýkrát búrka rozmetala náš stan s hudobným programom, ale aspoň vznikla „legendary true story“ o jednej predlžovačke, na ktorú bol napojený celý Urban Market. Pôvodne sa na ňu napájala jedna kosačka v záhrade Ďurovej mamy. Asi jej aj dodnes chýba.

Kľúčový moment nastal, keď náš malý lokálny market prišiel do zásadného priestoru. Do Cvernovky. Do tej starej na Páričkovej ulici.  Cvernovka –  priestor Gallerie Cvernovka – jej zrod, následné fungovanie po prvom Urban Markete až po jej koniec – to je zásadná epizóda aj pre Urban Market.


Epizóda 2: Cvernovka

Bolo to už relatívne dávno. Začiatkom apríla 2010 na internete narážam na pozvánku: „Mladý Pes pozýva na Menju“. Kde? Predsa v Cvernovke. Ešte raz, kde? Tlačová správa však hovorí jasne: „Bývalá bratislavská továreň, známa pod menom Cvernovka, ponúkne vo svojom priestore 25.apríla (2010) v čase od 14:00 do 02:00 neobvyklé Menju.“O tomto mieste počujem možno prvýkrát. Avšak všetko tam začalo oveľa skôr. Lenka Sršňová v tomto netradičnom, neznámom priestore už v roku 2009 zorganizovala svoju absolventskú prehliadku s názvom „Hero“. Ale späť k Menju. Áno, Menju bolo. Bolo v Gallerii Cvernovka a bolo úžasné. Snáď tým nikoho neurazím, ale bolo úžasné hlavne kvôli priestoru, v ktorom sa odohrávalo. Cvernovka mala akési čaro. V tom momente som nemyslel na nič iné, len skúsiť tu niečo zorganizovať. Ale čo a kedy? Čo takto Urban Market? Jar v Mlynskej Doline, leto na festivale Grape. A zima? Jednoduchá rovnica, ktorej neznáma bola vyriešená veľmi rýchlo. „X“ sa rovná Galleria Cvernovka. „Chalani, ideme do toho?“. Jednohlasná odpoveď. „Áno!“ S prvou verziou Urban Marketu v starej Cvernovke vzniká aj potreba formalizovať našu neformálnu skupinku kamarátov a spolužiakov z Fakulty architektúry. Tak v zložení Michal Marcinov, Tomáš Augustín, Dalibor Vidiečan a ja (Martin Brix) spolu s Beatou Kurajovou zakladáme Čerstvé Ovocie. Každý z nás mal istú neidentifikovateľnú úlohu v „čéóčku“ (v Čerstvom Ovocí).  Nejakým zázrakom nám to fungovalo aj bez receptu na fungovanie. Na papieri síce len piati, no v skutočnosti nás bolo viac. S Mišom rozbiehame dodnes fungujúci projekt SINGULARCH, navyše si berie na starosť spolu s Jurajom Ličkom (dnes ATELIER XIII) umeleckú časť Urban Marketov, teda live painting a streetart. Bea šéfuje módnym prehliadkam. Prichádza aj Nikola, ktorá sa neskôr zhosťuje monitoringu a selekcie predajcov. Furďo to vtedy vedel s barom. A ja s „Gigim“ a Daliborom robíme všetko, čo treba.

V decembri 2010 sa odohráva prvý zimný Urban Market. Akcia sa podarila, ľudia boli spokojní a nadšení priestorom, my sme boli spokojní a nadšení priestorom. Ideál. Po Urban Markete šup do reálneho života. Škola, diplomovka, architektúra a hlavne premýšľanie čo s budúcnosťou. Po „pivkových“ debatách sme sa v kruhu najbližších spolužiakov – architektov – kamarátov, rozhodli skúsiť si nájsť priestor, kde budeme mať všetci svoj vlastný spoločný ateliér. Čo čert nechcel, do cesty sa nám stavia Cvernovka. Prebehlo pár rokovaní, dohôd a keď preskočím administratívu, v apríli 2011 si do rúk berieme Galleriu Cvernovka. Aj keď už nie so zámerom mať tu ateliér, ale začať sa venovať kultúrno-spoločenským aktivitám a organizovaniu podujatí. Činnosť sme začali „grandiózne“. Uskutočnil sa Deň otvorených dverí ateliérov, ktorý sa v Cvernovke konával vždy 1. mája a my s Urban Marketom sme boli jeho súčasťou. Týmto spojením začala nová etapa – ako Urban Marketov, tak aj Čerstvého Ovocia v Gallerii Cvernovka. 

V roku 2011 sa uskutočnili opäť tri verzie Urban Marketu: jarná, letná a zimná. Tento „troj-edičný“ formát nám ostal dodnes. Jarnú edíciu som už spomenul, letná pokračovala na festivale Grape, kde pokračuje dodnes a zima sa vrátila späť do Cvernovky. Winter Urban Market sa podaril. Tradične dobrá atmosféra, skvelí ľudia a kopa dobrých vecí na jednom mieste v netradičnom priestore. Vtedy sme ešte nepoznali funkciu produkčného, kto je to dodávateľ a ako vedia pomôcť brigádnici. Všetko sme si robili sami. Od stavania paletových inštalácií, provizórneho pódia, cez lepenie pások návštevníkom, až po zbieranie špakov na konci podujatia. Prvé koncerty Purist či The Uniques. Módne prehliadky, „live painting“, streetatrová stena, výstavy. Všetko sme vedeli natlačiť do jedného predvianočného víkendu. Bláznivá doba, ktorá nás veľa naučila.


Epizóda 3: Keď niečo končí, niečo iné začína

Po skoro dvoch rokoch aktívnej činnosti Čerstvého Ovocia v úžasnom industriálnom priestore, ktorý otváral neobmedzené možnosti realizácie kultúrno-spoločenských podujatí, ako aj svoju náruč širokej verejnosti, naša činnosť skončila! Prečo? Odpoveď je úplne jednoduchá, aj keby sa to spočiatku nezdalo. Bohužiaľ, priestor bol papierovo vedený ako sklad. A aj malé dieťa by malo vedieť, že v sklade sa nemôžu konať verejné podujatia. My sme boli menší ako malé deti. Ale stavebný úrad nás naučil, ako sú veci „správne“ a my sme tak mohli vyrásť. Zostarli sme a už sme sa báli hrať tak ako dovtedy.  V zime 2012 sme tak zorganizovali posledné zimné vydanie Urban Marketu v „sklade“ v Cvernovke. Už vtedy sa ho zúčastnilo 108 predajcov – značiek, autorských šperkárov, handmade výrobcov, umelcov, módnych návrhárov, dizajnérov, e-shopov, obchodov, vydavateľov, bazáristov a domácich kuchárov, bez ktorých by zimný Urban Market 2012 nemal takú príjemnú atmosféru. Dá sa povedať, že vtedy sa do celej veci vložil aj Matúš Vallo, vďaka ktorému sa posledný Urban Market v Cvernovke mohol uskutočniť. Para v Cvernovke bola bodkou za týmto obdobím.

V tom istom roku, ale o sezónu skôr, nás na jar oslovuje Števo Polakovič (gutgut) a Táňa Kollárová (Clubovka), že už dva roky (tak ako my) organizujú v Bratislave Dni architektúry a dizajnu a že či nespojíme sily. Tak sa aj stalo a poučení z letnej outdoorovej verzie Urban Marketu staviame podujatie na Primaciálnom námestí ako súčasť DAAD. Všetko super, až na ten outdoor. Počasiu nerozkážeš a riskovaniu sme sa už dávno chceli vyhnúť.

Po dvoch rokoch v Cvernovke sa tak Urban Market sťahuje na ďalšie dva roky do Starej tržnice. Vtedy ešte tržnica nebola taká, akú ju poznáme dnes – fungovala inak alebo skôr nefungovala vôbec. V tom čase bola zavretá pre verejnosť. Spravovalo ju mesto a my sme sa v spolupráci s DAAD rozhodli, že tento priestor využijeme, otvoríme a zrealizujeme podujatie, ktoré do tržnice patrí. Market! Vtedy sa stretávame s prvým produkčným v našich životoch. S Matejom Chudícom. Od tej chvíle sa začína naša produkčná profesionalizácia. Už máme prvých dodávateľov. Kapelám riešime ridere. Máme tabuľku s timenigom. Pomáhajú nám brigádnici a po podujatí nabehne čata, ktorá namiesto nás vyzametá všetky špaky a plastové kelímky. Bea dotiahne do tímu Zuzanu Fajtu, ktorá si na jedno obdobie zoberie do rúk funkciu, ktorú sme si pomenovali „art direction“. Náš tím sa rozširuje. V tom období sa sformovala Aliancia Stará tržnica, ktorá dostáva do svojich rúk priestor s rovnakým menom v centre Starého mesta. Stará tržnica začína žiť. V tomto bode však pre nás niečo skončilo. Sobotné trhy sa začali „biť“ s naším víkendovým formátom. Preto opúšťame tento živý, veľkolepý priestor a berieme si so sebou Denisu Chylovú, ktorá nám začala pomáhať s komunikáciou a propagáciou. Jeden z draftov zo Starej tržnice, ktorý sa oplatil. Dnes už tržnica funguje tak, ako ju poznáme, a tak, ako Starej tržnici, aj nám veľmi pomohla partia okolo Gábora Bindicsa a Pala Murína.

Prichádza rok 2015 a my nemáme priestor. Cvernovka už nefunguje. Na outdoor sme zanevreli a Stará tržnica už pravidelne organizuje svoje sobotné farmárske trhy. Čo bude s nami? Po štyroch úspešných ročníkoch v Starej tržnici bola pred nás v tomto roku položená výzva v podobe hľadania nových priestorov. Ponuka prišla hneď zo susedstva Starej tržnice, kde sa nachádza aktuálne opustená obytná budova z 19. storočia. Po úvodných pochybnostiach sme sa rozhodli vyskúšať tento nový formát a začal sa kolotoč vynášania nahromadeného odpadu, hodín strávených v spoločnosti mopu, handry a vedra so saponátom, stretnutí s úradníkmi a obhliadok s dizajnérmi. Plánovanie ako do podujatia zapojiť aj novovzniknuté obchody na prízemí budovy. Len pár týždňov pred podujatím sa objavila ponuka z BKIS, ktoré má v správe Mestské divadlo P. O. Hviezdoslava. V suteréne sa nachádza bývalý kryt civilnej ochrany, ktorý vtedy posledné mesiace rekonštruovali a pripravovali na nový život v podobe Galérie v podzemí. Urban Market tak dostal ďalší rozmer a konal sa hneď v dvoch priestoroch na Laurinskej ulici. S pomocou našich kamarátov zo Slowatch, slávica dizajnšop, Kompot, Kníhkupectva K. K. Bagala a Kozert tak odrazu začala žiť vravou ľudí celá severná časť ulice.

V zime nás prichýlil Pisztoryho palác, ale tiež to nebol ideálny priestor. Trochu malý a trochu zlá komunikácia so Starým mestom. Inak asi všetko v poriadku.


Epizóda 4: Stabilne nestabilný

V roku 2016 začíname pracovať pri jednotlivých vydaniach s témami. Začalo to témou proces a pokračovalo témami hravosť, retrospektíva, minimal, spolupráca a tou poslednou bolo dedičstvo.

V tom istom roku opäť hľadáme priestor. Nečakane? Nie. Našťastie sme to už od 2012 ťahali v tandeme s DAAD a Fakulta architektúry STU na čele s dekankou Ľubicou Vitkovou zas ťahala za jeden koniec s DAAD. Tak sa prirodzene zrodila táto trojstranná spolupráca. Urban Market sa sťahuje na Fakultu architektúry STU a pre nás je to opäť nová výzva. Myslím, že sme ju zvládli a dôkazom toho bolo aj zimné pokračovanie a tiež pokračovanie v nasledujúcom roku. Tri vydania na FA STU. Žeby sme si už našli stabilný „domov“? Ale prd. Rok 2017. Po jarnej edícii pripravujeme zimnú, no približne dva mesiace pred podujatím zisťujeme, že harmonogram akademického roku na FA STU sa zmenil a na zimu nám už priestory nevedia poskytnúť. Panika. Mobilizácia. Rýchle rozhadzovanie sietí a hľadanie nového priestoru. Zhodou náhod alebo ako slepé kura k zrnu sme sa dostali k priestoru čerstvo zrekonštruovanej Mlynice. Osvieteného developera Ota Bortlíka nám dohodil Števo, keďže ateliér gutgut navrhoval celú rekonštrukciu. Takže asi to kura aspoň na jedno oko videlo. Priestor úplne úžasný, na prvej obhliadke nás nadmieru očaril. Na druhú stranu situovaný „Bohu za chrbtom“, v nevľúdnom areáli Presporu. Tú obrovskú dilemu si ani neviete predstaviť. Riskovali sme už za čias Cvernovky, riskli sme to aj s Laurinskou, každý nový priestor bola pre nás výzva.  Tak sme sa rozhodli opäť zariskovať a vyplatilo sa. Mlynica ako miesto, ktoré otvorilo náruč Urban Marketu, aby sme my mohli otvoriť tú našu vám. Naozaj ste nás vtedy veľmi milo prekvapili a veľmi si vážime, že ste merali cestu, aby ste podporili lokálne značky a projekty. Určite bola jedným z dôvodov aj zvedavosť. Sme radi, že sa naši návštevníci zaujímajú aj o architektúru a netradičné priestory, v ktorých sa Urban Markety konajú.

Minulý rok na jar sme sa opäť vrátili na Fakultu architektúry. Interiér prepojený s exteriérom Námestia slobody, horúci víkend a všetko na jednom mieste dávalo jarnej edícii svoje nezameniteľné čaro.

Ale čo prináša naša nestabilná zima? Zmenu. Z Cvernovky do Starej tržnice. Odtiaľ do Pisztoryho paláca. Z neho na Fakultu architektúry STU a po nej do Mlynice. To všetko, aby sme snáď na chvíľku mohli zakotviť na Gymnáziu na Grösslingovej ulici, známom ako Gamča.

Čo ostalo stabilným, je naša spolupráca s festivalom Grape. Pre tých, ktorí náhodou nevedia, koná sa už od roku 2010 na letisku v Piešťanoch. Posledné ročníky boli vypredané, na letisku sa tak počas dvoch dní premlelo 20 000 návštevníkov. Grape je známy nielen skvelou hudobnou dramaturgiou, ale aj dôrazom na vizuálnu stránku. Jeho nepostrádateľnou a obľúbenou súčasťou sú každoročné témy a dress code.

Urban Market je každoročnou súčasťou festivalu už od prvého ročníka. Za to vďačíme dôvere Jančiho Trstenského a Ďura Podmanického. Každý jeden ročník spoločne už desať rokov a skoro vždy iný. Fakt s Grejpom desať rokov?! Jednoduché to rozhodne nebolo a ani nie je, ale my to proste milujeme. Na prvom ročníku to bol len mini stan, no na tú jednu predlžovačku to stačilo. Potom sme narástli. Neskôr párty altánky, z ktorých si poriadnu párty spravil vietor. Ďalší rok nasledovalo riešenie “za milión”. Stavba síce z lešenia, no samozrejme bez strechy. Žiaden tieň a ani ten slabý dážď nemalo čo zastaviť. Riešenie nefunkčné, ale za to esteticky najkrajšie. Potom veľký stan. To už začalo fungovať. Neskôr viac veľkých stanov, pribudol stage, workshopy a diskusie. Už nie sme len “stan s dizajnom”, ale plnohodnotná festivalová zóna.


Múdrosť na záver

Od úplne prvého ročníka, respektíve vydania, sa určite Urban Market výrazne zmenil. Na úplnom začiatku stála idea urobiť market zameraný na značky a produkty venované mestskému životnému štýlu. Chceli sme sa viac točiť okolo hip-hopovej kultúry a iných mestských subkultúr, no prvé vydanie prevalcovala lokálna handmade tvorba. V roku 2010 to bol teda mix našej vízie  a reality. Väčší záujem o takýto typ podujatia mali práve lokálni tvorcovia. A na tom sme začali stavať. Nechceli sme byť ale klasický handmade trh a preto sme sa museli odlíšiť. Tento smer zarámcoval vstup Nikoly Luzárovej do tímu, ktorá začala identifikovať kvalitné lokálne značky, dizajnérov, módnych návrhárov a inú kreatívnu tvorbu. Začali sme robiť kurátorsky výber. Ďalším posunom bolo skvalitňovanie a zatraktívňovanie sprievodného programu. Od jediného DJ setu (Emonoizboyz) počas podujatia, teraz ponúkame plnohodnotný sprievodný program plný hudby, workshopov, výstav, diskusií či prednášok a iných kultúrnych aktivít. Prešli sme si rôznymi priestormi, každý s inou atmosférou, každý niečím iným špecifický, ale aj každý s inými úskaliami. Počas tých 10. ročníkov sme sa posunuli aj v kvalite produkcie, ponúkaných služieb predajcom a v propagácii (za čo vďačím ľuďom, ktorí sú pri Urban Markete už od jeho začiatkov, ale aj tým, ktorí v ňom už nie sú, ako aj tým, ktorí sa k nám len nedávno pridali). Veríme, že toto všetko sa odrazilo na návštevnosti, ale aj záujme dizajnérov byť súčasťou Urban Marketu. Aj keď to nie je samozrejmé a ľahké. Stále je čo vylepšovať a stále máme nesplnené sny. Stále chceme, aby dobré veci boli viac na očiach a aby si to ľudia aj vážili. Stále chceme upozorňovať, že offline priestor je dôležitý a práve na Urban Markete sa snažíme tento priestor ponúknuť lokálnej česko-slovenskej tvorbe, ktorá má možnosť prezentovať sa širokému publiku.

Dôležité sú pre nás všetky spolupráce. Ľudia a projekty, s ktorými radi spolupracujeme, sú neodmysliteľnou súčasťou, ktorá posúva Urban Market dopredu. Všetkých sa mi nepodarí vymenovať, tak s tým ani nezačnem. Možno by to bola aj nuda. Ale verím, že oni vedia o koho ide.

Hovorí sa, že na cyklické projekty ako je Urban Market často číha opakovanie stereotypov a strata prvotného nadšenia. Verím, že náš prípad to zatiaľ nie je. Neviem, či to nazvať robotou, ale je to práca, ktorá nás do určitej miery živí a hlavne teší. V neposlednom rade sme aj skupina dobrých kamarátov. Skoro celý náš tím pracuje v kreatívnom prostredí, robíme festivaly, architektúru, stretávame sa s dizajnérmi, módnymi návrhármi, kapelami. A práve Urban Market je platforma, kde túto inšpiráciu vieme uplatniť. Motiváciou je aj spätná väzba od návštevníkov či samotných dizajnérov. Ak sa bavíme o stereotypoch, tak tie pravidelne búrame najmä zmenami a výberom priestorov, ktoré nie sú typické pre takýto formát podujatia. Zakaždým čelíme novým výzvam, niekedy akoby sme na novom mieste začínali od nuly. Ja som stav vyhorenia ešte nepociťoval. Stále je vo mne ten motivačný motor, keď vidím, že tento projekt je ešte kam posúvať. 


Doslov

Kým sa mi podarilo tento článok dopísať, tak už tá fľaša vína dávno neplatí. Dokonca ani miesto písania a už oproti nemám viechu, ale trasu českých fanúšikov na hokejový štadión. Za ten čas sa toho veľa udialo. Avšak nič také, čo by zmenilo to, čo už Urban Market zažil. 


Organizátor: Čerstvé Ovocie, n.o. / www.cerstveovocie.sk

Aktuálny tím Urban Market: Nikola Luzárová, Denisa Chylová, Misha Chmelíčková, Zuzana Ježeková, Vanessa Škultétyová, Martin Brix, Matej Chudíc, Dalibor Vidiečan, Miki ProcháskaĎakujeme: Juraj Ličko, Michal Marcinov, Daniel Furdík, Martina Pulmanová, Michaela Kesanová, Tomáš Augustín, Beáta Kurajová, Gashtan, Zuzana Fajta

***