17. 02. 2021

52 Hertz Whale + diskusia Povaľači z kaviarní do polí a tovární

Urban Market ide online! Tento raz nebudeme nakupovať a obdivovať dizajn “made in Slovakia” ale viac sa budeme zabávať pri koncertoch a niečo nové sa dozvieme na zaujímavých diskusiách pri témach, ku ktorým máme blízko. Navyše si dáme záležať na prezentácii a tak sa môžete tešiť na vizuálnu pochúťku z priestoru, v ktorom sme vyrástli.

🍀 Projekt Urban Market Online môžete podporiť zakúpením „fejkovej“ vstupenky. Nás to poteší.

Z bývalej Cvernovky na Svätoplukovej ulici – Pradiareň 1900 sa rozoznejú tóny osamelej veľryby, ktorá ako jediná dokáže vydávať zvuk konkrétnej frekvencie. 52 Hertz Whale je bratislavský projekt pomenovaný po najsmutnejšom tvorovi plávajúcom v oceáne. Slovenská scéna nie je v ich žánri príliš veľká. 52 nie sú dosť tvrdí ani dosť popoví, na to aby zapadli do jedného alebo druhého tábora, na ktorý sa aktuálne upiera pozornosť. Aj napriek osamelosti na scéne si vytvorili status jedinečnosti. Ich hudba sa dá len ťažko zhrnúť do jedného žánru. Je nahnevaná, divoká a melancholická, preplnená energiou a netrpezlivosťou. Asi najvýstižnejšie ich hudbu a život zhrnul riaditeľ festivalu FLAAM Marián Tesák, keď povedal: “This is punk of 2019”.

Boli roky, a nie sú až tak vzdialené, keď bratislavské viechy pripomínali tak trochu Paríž. Ulice a podniky nášho hlavného mesta žili v hudobnom tempe a naši mladí umelci a intelektuáli obetovali peniaze určené na jedlo, aby si kúpili šaty a doplnky hodné reprezentantov slovenskej kultúry… Kaviarenský život starej Bratislavy, to bola kultúra aj práca, vzájomná tolerancia aj vášnivá politická diskusia, ruch letných terás i spev zaznievajúci z viech. 

Ako vyzerala bratislavská kaviareň včera a akú úlohu plní v spoločensko- komunitnom živote? Aj na tieto otázky odpovieme v diskusii s Petrom Salnerom z Ústavu etnológie SAV, ktorý je autorom knihy Bratislavské kaviarne a viechy, ktorá zobrazuje významnú úlohu kaviarní a viech už od začiatku 20.storočia, spolu s Michalom Kružlíkom, spolumajiteľom baru Baudelaire a Bukowski a Martinou Jandíkovou, zakladateľkou kaviarne Mad Drop.

Barmani zo Skrytého baru vám ukážu ako si namiešať kvalitný drink Old Fashioned ku koncertu. Vám stačí pripraviť si: 50ml Jameson Black Barrel; 2 lyžičky Simlpe syrup; 4 kvapky Angostura bitter.

25.02. | štvrtok | Urban Market Online: 52 Hertz Whale + diskusia Povaľači z kaviarní do polí a tovární
19:00 | diskusia | Povaľači z kaviarní do polí a tovární: Martina Jandíková, Peter Salner, Michal Kružlik
20:00 | koncert | 52 Hertz Whale


52 Hertz Wale
52 Hertz Whale sú bratislavská kapela, ktorej hudbu len ťažko spojiť s jediným žánrom. Je nahnevaná, divoká a melancholická, popretkávaná výbušnou energiou a úzkosťou. S dvoma štúdiovými počinmi na svojom konte – eponymným EP z roku 2015 a nahrávkou „I’ve met a lot of people“ z roku 2017 – ako aj s ich európskym turné po Nemecku, Belgicku, Poľsku a Českej republike v roku 2018, 52 Hertz Whale získali nielen slovenských, ale aj európskych fanúšikov, a to najmä vďaka ich takmer katartickým živým vystúpeniam, vrátane množstva festivalov po celej Európe, napríklad Pohoda, Liverpool Sound City, Colours of Ostrava, Žižkovská noc, Grape Festival, či Sharpe festival. Všetko toto vyvolalo značnú odozvu aj v médiách, ktoré ich mnohokrát umiestnili na popredných miestach v zoznamoch najlepších koncertov daného podujatia. Dokonalým príkladom je getintothis – jedno z popredných hudobných médií v Liverpoole, ktoré označilo singel „Fish In The Dead Sea“ za singel týždňa hneď po vystúpení kapely v Liverpoole v roku 2019. Na prelome rokov 2019/2020 kapela opäť pritiahla pozornosť alternatívnych hudobných médií po celej Európe, sprvu singlom „Thin Skin“ a následne vystúpením na slovinskom showcase podujatí MENT. Kapela pracuje na novom albume a zahrá vybrané festivaly a kluby v rokoch 2021/2022.


Peter Salner
Peter Salner pracuje v Ústave etnológie SAV v Bratislave. Je veľkým znalcom predvojnového spoločenského života Bratislavy. Vydal dokumentárnu publikáciu Prežili holokaust, knihy o starej Bratislave Premeny Bratislavy, Bratislavské kaviarne a viechy a je spoluautorom kolektívneho diela Taká bola Bratislava. Vo viacerých publikáciách sa orientuje na minulosť i prítomnosť židovstva na Slovensku.

Michal Kružlik 
Michal Kružlik je podnikateľ, ktorý pracuje 11 rokov v oblasti organizovania eventov a gastronómie. Ich príbeh začal organizovaním Capo di Tutti party napríklad aj v budove Cvernovky a dnes je spolumajiteľom Bukowski a Baudelaire baru, kde má prioritne na starosti marketing, ľudské zdroje a dramaturgiu. Ako sám hovorí: “Aj dnes po toľkých rokoch si pripomíname, že to bola najmä silná, priateľská a príjemná komunita ľudí, našich nielen klientov ale aj fanúšikov, ktorá nás neustále posúvala až k splnenému snu v podobe vlastného baru.” 

Martina Jandíková
Martina založila kaviareň Mad drop v roku 2015 ako 22 ročná so svojim vtedajším partnerom Jakubom. Aj napriek celkom úzkoprofilovému zameraniu (výberová káva, metal) si rýchlo získali popularitu a vytvorili komunitu kávopičov. V roku 2020, po presťahovaní sa do väčších priestorov sa rozhodli venovať sa vlastnej výrobe a tak vznikla ich značka kávy, vlastný tonic či sirupy do limonád. Komunitu “Mad Drop Army” vytvárajú aj skrz svoj populárny merch.

Andrea Kutlíková
Andrea Kutlíková vyštudovala andragogiku-vzdelávanie dospelých na Filozofickej fakulte v Bratislave. Je spoluzakladateľkou komunitno-kultúrneho centra Kalab a dlhodobo sa venuje neformálnemu vzdelávaniu a téme menšín. Absolvovala štúdium na dánskej Folkhighschool so zameraním na vzdelávanie dospelých a stáž v Helsinkách v Kansanvalistusseura, čo je najstaršia fínska organizácia zaoberajúca sa celoživotným vzdelávaním a vzdelávaním dospelých. Pred rokom absolvovala Professional Fellows Program v USA zameraný na komunitné organizovanie, ktoré považuje v dnešnej spoločnosti za kľúčové. Robí jej radosť medzigeneračná spolupráca, organizovanie komunitných podujatí a občianska angažovanosť. 


Čerstvé Ovocie, n.o. / organizátor; Martin Brix / koncept, idea a manažment projektu; Matej Chudíc a Mikuláš Procháska / koncept, produkcia a technický support; Ľubo Baran / kamera a strih; Michal Vasiľ Mikuláš Bado/ kamera; Jozef Čabo a Matej Černušák / koncept, light design a compositing; Boris Adamčík / master electrician; Lukáš Radošovský / best boy electric; Jaroslav Pešek a Michal Kevin Paluga / zvuk a zvuková postprodukcia; Lucia Vojtišková / zvuk; Miša Chmelíčková / grafický dizajn


Hlavný partner: YIT Slovakia
Projekt z verejných zdrojov finančne podporil: Fond na podporu umenia
Partneri: JamesonBratislavaInviton
Technická podpora: Rental LiveJumpcat
Mediálni partneri: Rádio_FM
Partneri diskusií: Kalabliterarnyklub.skBRaK
Produktoví partneri: BIELASlowatchRenové