25. 08. 2018

KOLABO: SWAP

Spolupráca: Betka Irhová (Bagbet) + Zuzana Dutková (Dutka) + Patrik Brody (grafický dizajnér) + Ľubo Baran (fotograf)

V súčasnosti sa produkuje veľké množstvo textilného odpadu. Je to dôsledok trendu s názvom Fast Fashion. Tento termín bol prvýkrát použitý na začiatku roku 1990 v denníku New York Times, ktorý informoval o vstupe odevnej firmy Zara na newyorksý trh. Tá bola schopná dostať modely z prehliadok do svojich obchodov za neuveriteľné dva týždne. Podľa ETHICAL FASHION FORUM termín Fast fashion charakterizuje lacnú a dostupnú módu, ktorá prenáša najnovšie trendy z módnych prehliadok do obchodov za, čo možno najkratší čas.

Ako reakcia na neustále sa zrýchľujúce tempo módneho priemyslu vznikajú postupne výzvy na jeho spomalenie. Preto bol v roku 2008 prvýkrát použitý termín Slow Fashion. Spisovateľka a profesorka Kate Fletcher z Centre for Sustainable Fashion v Londýne prirovnala fungovanie módneho priemyslu z trendu rýchleho stravovanie “Fast Food”. A tak postupne vzniká hnutie, ktoré volá po spomalení módneho priemyslu po celom svete.

SWAPy predstavujú spoločenskú udalosť, na ktorej majú účastníci možnosť nie len oživiť svoj šatník, ale aj spoznať inšpiratívnych ľudí alebo získať nové informácie z oblasti udržateľnej módy. SWAP je novou platformou pre verejnosť, ktorá chce združovať ľudí s rovnakým záujmom o ekológiu a udržateľnú módu. Súčasťou SWAPov sú aj edukačné prednášky, ktoré približujú situáciu na odevnom a textilnom trhu vo svete a zároveň ponúkajú riešenia, ako túto situáciu zlepšovať z pohľadu jednotlivca alebo skupín. V pláne je aj postupne pridávať tvorivé workshopy.

Projekt získal 2. miesto „Ceny odbornej poroty“ na Urban Markete 2018 (Spring Edition).

Prečo takýto koncept?

Dôvodov prečo sme chceli priniesť tento koncept do Bratislavy je niekoľko. Ide nám o zvyšovanie povedomia širokej verejnosti o textilnom priemysle. Textilné odvetvie patrí k najviac znečisťujúcim priemyslom na svete. Málokto vie, že podľa medzinárodného hnutia Fashion Revolution takmer 90 percent odevov obsahuje materiály vyrobené z ropy, a že napríklad na výrobu jedných riflí sa spotrebuje takmer deväťtisíc litrov vody.

Záleží nám na tom, aby ľudia spoznávali aj alternatívne spôsoby získavania a zbavovania sa oblečenia. „Swapovanie“ ponúka možnosť predĺžiť životnosť odevov a tým dostupne znižovať dopyt po nových odevoch.

Našich SWAPov sa môže zúčastniť ktokoľvek. Každý môže priniesť maximálne dve tašky oblečenia. Čisté a nepoškodené šaty a doplnky pôjdu do spoločného obehu, z ktorého si účastníci SWAPu môžu vybrať čokoľvek sa im zapáči. Poškodené, či príliš obnosené šatstvo odovzdáme recyklačnej spoločnosti, ktorá z neho vytvorí izolačný materiál. Postarané je aj o odevy, ktoré si na akcii nenájdu nových majiteľov. Tie najvhodnejšie odovzdáme charitatívnych organizáciám, ostatné sa zrecyklujú alebo upcyklujú.

Okrem toho, do celého procesu plánujeme zapojiť aj slovenských dizajnérov. Tí dostanú možnosť vybrať si niektoré z prinesených vecí a oživiť ich podľa svojej chuti. Originálne kúsky od dizajnérov sa objavia na našich ďalších SWAPoch.

Na podporu našich cieľov sme založili občianske združenie IPRUM – INŠTITÚT PRE ROZVOJ UDRŽATEĽNEJ MÓDY, ktorého hlavnou úlohou je priblížiť tému udržateľnej módy širokej verejnosti.

Pre koho je projekt určený?

Cieľovou skupinou SWAPov sú ľudia rôznej vekovej kategórie, ktorí žijú v Bratislave a inklinujú k myšlienkam ekológie, zero waste, recyklácii. SWAP má predpoklady osloviť početné publikum, ktoré sa zaujíma o módu a dizajn. Zároveň má potenciál stať sa novou platformou pre komunitu ľudí, ktorí majú záujem o podporu a rozvoj udržateľnej módy na Slovensku.

Čo je výstupom projektu?

Výstupom projektu je organizácia SWAPov na rôznych kultúrno-spoločenských miestach v Bratislave. Realizácia cyklu prednášok na tému udržateľnej módy, s cieľom informovať o súčasnej situácií v módnom priemysle. Zároveň poskytovať poradenstvo v riešení problematiky recyklácie textilného odpadu na Slovensku.

Kto stojí za projekto?

SWAP je výstup  kolaborácie 4 ľudí – Betka Irhová, Zuzana Dutková, Patrik Brody a Ľubo Baran. Aj keď sa každý z nás venuje niečomu inému, zistili sme, že máme veľa spoločného. Záleží nám na prostredí, v ktorom žijeme. A chceme o tom hovoriť. Máme veľa dobrých nápadov a myslíme si, že ak stanú realitou, prispejeme tým k zlepšeniu situácie v oblasti ekológie v odevnom priemysle.

Betka stojí za ekologickou módnou značkou Bagbet, Zuzana založila koncept Dutka, ktorý sa zaoberá spracovaním textilného odpadu a výrobou produktov do domácnosti. Ľubo je fotograf a Brody je grafický dizajnér.

Foto: Ľubo Baran


Čerstvé Ovocie vyhlásilo súťaž na vytvorenie produktov, ktorých podmienkou bolo, aby vznikli v spolupráci s rôznymi umeleckými a kreatívnymi odbormi, aby vznikli v tíme a boli čo najviac originálne a jedinečné. V duchu témy „spolupráca“ bolo cieľom spojiť kreatívnych ľudí z rôznych umeleckých a kreatívnych odvetví, aby vytvorili tím, ktorý pri príležitosti jarného Urban Marketu zrealizoval jedinečný produkt, či dizajn. Tieto kolaborácie boli vystavené na Fakulte architektúry a tie najlepšie aj ocenené.